מה מזהם יותר, בנזין או סולר? התשובה לא פשוטה. כל דלק מזהם בדרכו, וחשוב להבין את ההשפעות השונות על הסביבה
כאשר משווים בין זיהום האוויר של סולר או בנזין, אפשר לסכם את ההשוואה במשפט של חז"ל" "זו נבלה וזו טריפה", כלומר לכל חומר מאפיינים מזהמים משלו. ההחלטה מי מזהם יותר תהיה תלויה באופן ההשוואה: עד איזה עומק נעשה הניתוח, ואיזה 'משקל' ניתו לכל גורם זיהום בהשוואה. נסביר באמצעות השוואה לדוגמה:
הגז פחמן דו חמצני (CO2) הוא תוצר הפליטה העיקרי של מכוניות. הגז משמש כ'גז חממה', כלומר גז שאינו מאפשר לחום שנובע מהשמש ושמחמם את כדור הארץ להתפזר חזרה לחלל. בכך הוא גורם להתחממות כדור-הארץ. לכן הוא נחשב למזהם אוויר. שריפה של ליטר בנזין מייצרת 2.32 קילוגרם פחמן-דו-חמצני, ואילו שריפה של ליטר סולר מייצרת 2.66 ק"ג. אם כך, הסולר מייצר יותר פחמן דו חמצני מבנזין.
רגע, אבל...
כיוון שהדלק לא 'נשרף' סתם, אלא האנרגיה שלו משמשת להנעה של כלי רכב, יש לקחת בחשבון גם את ה'נצילות האנרגטית' של כל דלק. הנצילות האנרגטית היא אחוז האנרגיה מתוך הדלק שמשמש בפועל להנעה. במנוע בנזין הנצילות האנרגטית היא כ-30 אחוזים, ואילו במנוע דיזל היא גבוהה בהרבה, ועומדת על כ-45 אחוזים. אמנם המספרים המדוייקים תלויים במבנה המנוע, אבל כך או כך מנוע דיזל יעיל יותר אנרגטית ממנוע בנזין בגלל סיבות פיזיקליות-תרמודינמיות שאף מנוע בנזין לא יוכל להתגבר עליהם. לכן, אם עושים חשבון של פליטת פחמן דו חמצני על כל ק"מ, יוצא מנוע דיזל מזהם בכ-20 אחוזים פחות מבנזין.
מצד שני, ייצור סולר דורש כ-13 אחוזים יותר נפט גולמי מייצור בנזין. בתי הזיקוק שמזקקים את הבנזין והסולר מתוך הנפט הגולמי יוצרים את סוג הדלק הרצוי באמצעות תגובות כימיות שדורשות אנרגיה רבה ומשחררות יותר גזי חממה, בהשוואה לבנזין. השחרור העודף הזה מביא לכך שהיתרון של הסולר כחומר הנעה פוחת, כי בעת ייצורו נפלטים הרבה יותר גזי חממה מיצור בנזין. (ועדיין – בסה"כ הכללי סולר פולט מעט-פחות פחמן דו חמצני).
50 גוונים של זיהום אוויר
פחמן דו-חמצני הוא לא המזהם היחיד. שריפת דלקים גורמת גם לשיחרור של תרכובות חנקן מזהמות שגורמות לגשם חומצי. מקור החנקן הוא בתרכובות חנקן שנמצאות בכמויות קטנות בתוך הדלק. בנוסף - ישנה גם פליטה של חלקיקים – בעיקר תרכובות פחמן מוצקות בגדלים שונים שגורמות לבעיות נשימה כמו אסטמה (לרגישים) וגירויים בטווח הקצר. בחשיפה ארוכה וממושכת החלקיקים עלולים לגרום לסרטן. אם משווים בין הזיהום של בנזין לסולר מהבחינה הזו - נסיק שסולר מזהם הרבה יותר. אפשר אפילו לראות את הזיהום בעין: בתחילת נסיעה של רכבים בעלי מנועי דיזל כמו משאיות ואוטובוסים, המונעים בסולר, אפשר לראות שהם פולטים פיח שחור הנראה לעין.
מנועי דיזל מביאים לפליטה רבה יותר של חלקיקי פחמן מוצקים ומסוכנים. פיח שחור הנפלט ממנוע דיזל | מקור: Nelson Antoine, Shutterstock
מכוניות היברידיות
היבט נוסף שאפשר לקחת בחשבון להשוואה: היום ישנם מכוניות בנזין 'היברידיות' – המכילות גם מנוע חשמלי וסוללה הנטענת כאשר מנוע הבנזין עובד על 'סרק' (למשל בזמן האטות ועצירות), ובסה"כ מעלות את הנצילות האנרגטית של מנועי הבנזין לרמה דומה לזו של מנועי דיזל. אולם מהצד השני, מנועי דיזל מחזיקים מעמד יותר זמן ממנועי בנזין, ויש להחליף אותם לעיתים רחוקות יותר. כמובן שייצור של מכוניות וסוללות-ענק גורם לזיהום רב.
לסיכום, קשה לתת תשובה חד משמעית לשאלה מה מזהם יותר: מנוע דיזל הפועל על סולר אמנם פולט פחות פחמן דו חמצני, בהשוואה למנוע בנזין, אבל הוא פולט יותר מזהמים אחרים. גורמים כמו אורך החיים של המנוע והשקעת האנרגיה בייצורו משפיעים גם הם על מידת הזיהום, ומקשים עוד יותר על הגעה למסקנה חד משמעית.