בניגוד לטיסה של חללית בחלל, מטוסים נעים בתוך תווך "אוויר" ועל כן, לכיוון סיבוב הארץ סביב צירה יש השפעה קטנה (מאוד) על מהירות המטוסים.
ישנם כל כך הרבה פרמטרים נוספים שיש לקחת בחשבון כמו כיווני רוחות , קווי רוחב, מסלולי הטיסה וכו.'
לגורמים אלה יש השפעה גדולה יותר על זמן הטיסה מאשר העובדה שהמטוס טס בכיוון הנגדי לסיבוב הארץ.

נכון הדבר שאנו נטוס במשך 13 שעות מהיטרו (Heathrow) לסינגפור, ורק 12 שעות בדרך חזרה.
אך סיבה זו היא בשל הגורמים האחרים שמנינו ולא עקב העובדה שכיוון אחד של הטיסה היה  בכיוון ההופכי לסיבוב הארץ סביב צירה. ההבדל במשך הזמן של הטיסה בין 2 היעדים הללו הוא יותר עקב jet stream.


 
תרשים רוחות של כדור הארץ

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

4 תגובות

  • שלום הטל

    מהירותם של מטוסים בהשוואה למהירות סיבוב כדור הארץ

    אם מהירות טיסת המטוסים בין 900 עד 1000 קמ"ש ומהירות סיבוב כדור הארץ 1576 קמ"ש, יגיע ליעדו?

  • מקווה

    כן

    זה לא שכדור הארץ מתנתק מהמטוס ברגע ההמראה, הוא עדיין איתו . המטוס נשאר בתחומי כדור הארץ.
    זה כמו ללכת במהירות 4 קמ"ש בקרוואן שזז במהירות 7 קמ"ש. לפי החוק הראשון של ניוטון אתה זז עם הקרוואן.

  • someone

    גורמים נוספים

    יש לקחת נתונים נוספים כגון כוחות משיכה של השמש ומערכת כוכבי מערכת השמש ,כיוונם בכל רגע נתון ,מיקום כל מערכת השמש יחסית זויתית לגלקסיות ועוד,כמות הפרמטרים עצומה וככל שמוסיפים עוד נתונים ,מחשב שמקבל ומעבד את כל הנתונים הללו מקבל יתר דיוק

  • מורן

    המשך להסבר

    יש תשובה נוספת (אנגלית) שמסבירה את התופעה עם תמונה מפורטת של משטר הרוחות על פני כדור הארץ.
    כמה כיף שאפשר לקרוא את זה גם בעברית, כאן.

    http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=607